سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمندی که از دانشش استفاده می شود، از هزار عابد بهتر است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :3
بازدید دیروز :1
کل بازدید :4649
تعداد کل یاداشته ها : 10
103/2/13
10:36 ع
پدیده حاشیه نشینی به نیشابور رسید/مسئولان آمار ندارند

نیشابور - طبق آمار غیررسمی 60 هزار حاشیه نشین در شهری که 260 هزار جمعیت دارد مهم ترین چالش مسئولان نیشابور به شمار می رود که باید برای آن چاره اندیشی شود.

خبرگزاری مهر- گروه استان ها : نیشابور یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی محسوب می‌شود که سالانه میزبان زائران داخلی وخارجی امام رضا(ع) است و به همین دلیل توجه به موضوعات زیارت چه در بخش زیرساختی و چه در حوزه فرهنگی قطعا باید در اولویت مسئولان شهرستان نیشابور قرار گیرد.

شهر نیشابور درحال گذار از وضعیتی است که اگر مسئولان برای حاشیه آن برنامه ریزی نکنند در آینده با چالش هایی مانند افزایش موج مهاجرت، گسترش حاشیه نشینی و آسیب های اجتماعی ناشی از آن مواجه می شود.

بررسی رشد جمعیت در پهنه حاشیه شهر نیشابور حکایت از آن دارد که حوزه های غرب، جنوب غرب و شمال غرب این شهر بیشترین نرخ رشد جمعیت را طی دو دهه گذشته داشته است.  نیشابور دارای شهرنشینی شتابانی است که جلوه های بارز فقرشهری در آن عینیت یافته است.

شهر نیشابور دارای شهرنشینی شتابانی است که جلوه های بارز فقرشهری در آن عینیت یافته است

متاسفانه در حاشیه این شهر، مناطقی با ازدحام بیش از حد جمعیت با وضعیت نامناسب یا غیر رسمی که معمولا دارای بافت ریزدانه هستند، منازل دارای متراژ زیر 100 متر و دسترسی ناکافی به امکانات خدماتی، رفاهی، بهداشتی، فرهنگی و ناامنی اقامتی وجود دارند.

در دومین شهر خراسان رضوی 17 محله به عنوان محله های فرودست یا غیررسمی با وسعت حدود 500 هکتار و جمعیت حدود 75 هزار نفر شناسایی شده اند که از این میان 11 محله در سه محدوده مجزا در جنوب، جنوب غرب و غرب شهر قرار دارند.

موضوعات و مشکلات حاشیه شهر نیشابور باید به صورت تخصصی وبه دور از نگاه های سطحی وغیرکارشناسی مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گیرد. بازگشایی معابر حاشیه شهر قطعا می تواند پیشرفت شگرفی را در این مناطق ایجاد و آینده شهر نیشابور را به لحاظ آمدوشد ازبن بست خارج کند.

ساماندهی مناطق کم‌ برخوردار باتوجه جدی به احداث و راه‌اندازی پایگاه‌های سلامت و مراکز بهداشتی در حاشیه شهر نیز باید مد نظر قرار گیرد.

حاشیه نشینی را مهاجران تشکیل می دهند

به منظور بررسی این موضوع به سراغ برخی از اعضای شورای اسلامی و شهردار شهر نیشابور رفتیم و با آن ها به گفتگو پرداختیم.

هادی ترقی در گفتگو با خبرنگار مهر، حاشیه نشینی را از معضلات کنونی نیشابور بیان می کند و می گوید: این مشکلات شایسته شهری مانند نیشابور با جاذبه های مختلف فرهنگی و مذهبی نیست. در بحث فنی مهاجرت هایی که از روستاها انجام می شود را حاشیه نشینی می گویند و مسئولان شهری نیشابور موظف اند که خدمات مناسبی را به مناطق کم برخوردار شهر ارائه دهند.

این عضو شورای شهر  می افزاید: در مناطق جنوبی شهر نیشابور از شهرها و استانهای مختلف مهاجرت کرده اند و برخی از مهاجرتهای حاشیه نشین باعث می شود که فرهنگ شهر در وضعیت نابسامانی قرار بگیرد. حاشیه نشینی یک معضل اساسی است که می تواند در فرهنگ و زندگی اجتماعی مردم تاثیر بگذارد و این تاثیرات نتایج بدی را در بر خواهد داشت.

برخورد با ساخت و سازهای حاشیه شهر 

محمد حسن زرندی، عضو دیگر شورای اسلامی شهر نشابور در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارمی کند: در بحث ساماندهی ساخت و سازهای غیرمجاز به دنبال تسهیل و مشوق سازی هستیم و تمامی کسانی که قصد گرفتن پروانه دارند، عوارض آن ها را به حداقل رسانده ایم.

وی ادامه می دهد: با تمامی ساخت و سازهای حاشیه شهر به جد برخورد خواهیم کرد و اشخاصی که در کمیسیون های ماده 100 پرونده دارنر ما برایشان پروانه های ساخت و سازهای جدید صادر نمی کنیم.

زرندی با اشاره به اینکه جریمه های ساخت وسازهای غیرمجاز را به حدی خواهیم رساند که عامل بازدارنده باشد و این سیاستی است که شورای پنجم به دنبال اجرایی آن است می گوید: آمار دقیقی از رشد یا کاهش جمعیت در حاشیه شهر نیشابور ندارم.

به دنبال ریشه کن کردن فرهنگ حاشیه نشینی هستیم

یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیشابور در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: باید درمناطق کم برخوردار شهر تعرفه پروانه ساخت به کمترین هزینه ممکن برسد که ساخت و ساز در حاشیه شهر قانونمند شود تا شهرداری بتواند خدمات مناسب تری را به شهروندان ارائه دهد. 

علی اکبر شکیبا می افزاید: اگر جمعیت حاشیه نشین نیشابور افزایش پیدا کند بحران های جدی را در پیش خواهیم داشت و خدمات رسانی شهرداری به مشکل خواهد خورد و سعی داریم که فرهنگ حاشیه نشینی را در نیشابور ریشه کن کنیم و برای تخلفات ساخت و سازهای غیرمجاز به دنبال لایحه جدیدی هستیم که با ساخت و سازهای غیرمجاز برخورد کنیم.

اگر جمعیت حاشیه نشین نیشابور افزایش پیدا کند بحران های جدی را در پیش خواهیم داشت و خدمات رسانی شهرداری به مشکل خواهد خورد

وی در رابطه با رشد جمعیت حاشیه نشین در شهر نیشابور می گوید: آمار دقیقی از رشد جمعیت در مناطق کم برخوردار و حاشیه نشین نیشابور ندارم. 
 
از رشد جمعیت در حاشیه شهرجلوگیری کنیم

علی نجفی، شهردار نیشابور در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: اگر نتوانیم معضل حاشیه نشینی را در سطح شهر هدایت کنیم، می تواند به یک جریان ویرانگر در حوزه مدیریت شهری تبدیل شود و  نحوه اقداماتی که در حاشیه شهر بدون ضابطه صورت می گیرد در حوزه شهری، اجتماعی با مشکل روبرو خواهد شد.

شهردار نیشابور ابراز می کند: ما باید مسئله حاشیه نشینی را به مجرای قانونی خود هدایت کنیم و با فراهم کردن تسهیلاتی که مورد نیاز است و باتوجه به ظرفیت های موجود حاشیه شهر،  وضعیت اقتصادی که مردم دارند شرایط را تسهیل کنیم و اجازه دهیم که در یک بستر مناسب این مناطق بازمهندسی شود. 

وی ادامه می دهد: وظیفه داریم که از رشد جمعیت در حاشیه شهر جلوگیری کنیم و موانع را به نحوی ایجاد کنیم که موجب توسعه حاشیه شهر نشود. 

وی در رابطه با رشد جمعیت حاشیه نشین در شهر نیشابور می گوید: در حال حاضر هیچگونه آماری در رابطه با رشد یا کاهش جمعیت حاشیه نشینی در نیشابور ندارم.

حاشیه نشینی نتیجه بی تدبیری مسئولان است

در ادامه به سراغ سیدحسن رضوی کارشناس مسائل شهری و اجتماعی رفتیم.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: حاشیه نشینی یکی از موضوعات مهم اجتماعی است که به خاطر بی تدبیری و کم کاری مسئولان در ارائه خدمات به وجود آمده است. کم توجهی و نبود امکانات در روستاها در زمینه های مختلف اقتصادی، کشاورزی، دامداری و فرهنگی سبب مهاجرت جمعیتی می شود که از روستا مانده و از شهر نیز رانده شده اند.

این کارشناس مسائل شهری اظهار می کند: در بعد آموزش و پرورش اکثر دانش آموزان در این خانواده ها ترک تحصیل می کنند و بیشتر این دانش آموزان بازوی حمایتی و اقتصادی خانواده ها می شوند.

وی در خصوص امکانات رفاهی و شهری در حاشیه شهرها ابراز می کند: این جمعیت از زاویه نگاه و توجه شهرداری ها و نهادها محروم دور می مانند و دلیل آن هم پرواضح است که درحریم نقشه توسعه شهری قرار ندارند.

رضوی با بیان اینکه راهکار برون رفت از مشکلات حاشیه نشینی، وضع قانون یکسان در مجلس شورای اسلامی و یا عزم ملی برای حل این مشل است می گوید: در غیر این صورت راهکارها و راه حل های منطقه ای به عنوان یک مسکن موقت خواهند بود و درد آن درآینده، جامعه را به مرز نابودی پیش خواهد برد.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد طی سال های گذشته شهرهای خراسان رضوی از جمله مشهد با دارا بودن بیش از یک و نیم میلیون  و نیشابور با حدود 60 هزار حاشیه نشین وضعیت نامناسبی در این حوزه دارند که در صورت عدم توجه مسئولان در سال آینده مشکلات عدیده اجتماعی و امنیتی در این مناطق ایجاد خواهد شد.

کد خبر 4135021